Hvad er en iværksætter? Kræver det jakkesæt, dyrt ur og en 80-timers arbejdsuge?

Ikke hvis du spørger iværksætter og influencer Louise Bjerre, også kendt som LouLiving. Hun har skrevet en original, humoristisk og lærerig bog om iværksætteri, hvor der er plads til både personlige historier og håndgribelige tips.

Louise fortæller i ”Guide til iværksætteri” om sin rejse som iværksætter, fra begyndelsen tilbage på teenageværelset og frem til nu, hvor hun som 25-årig driver den succesfulde virksomhed IGEN med fokus på bæredygtighed. Hun guider læseren gennem alle de steps, det kræver at opstarte egen virksomhed. Fra idé til produktion til marketing til bæredygtighed, men også til de personlige aspekter som arbejdsglæde, frihed og selvtillid.

Louise har også inviteret fem inspirerende kvinder, der selv har kastet sig ud i iværksætterlivet, til at bidrage til bogen med deres bedste råd. Derudover er bogen tænkt som et samarbejde mellem Louise og læseren. Louise har indsat flere inspirerende opgaver, mindmaps og plads til refleksion, så læseren kan tænke sine egne idéer med undervejs. Få et sneak-peak på en af opgaverne her.

Vi har talt med Louise Bjerre om bogen

Hvorfor har du skrevet bogen?

”I min hverdag gør jeg mit absolut bedste for at inspirere andre til at springe ud i deres projekter, hvad end det måtte være. Derfor er mit mål med bogen også, at andre kan få glæde, inspiration og motivation ved at høre om min rejse - en rejse som forhåbentlig er relaterbar. Jeg har skrevet den bog, jeg selv havde brug for, dengang jeg startede, og som jeg nok også stadig har brug for i ny og næ.”

Hvem er bogen til?

”Den er skrevet til alle dem, der sidder og drømmer om at starte noget. Det kan være hvad som helst! Bogen er også til dem, der gerne vil vide mere om, hvordan jeg har gjort. Og så er bogen til dem, som måske allerede har startet noget, men som har brug for inspiration til at komme videre. Jeg håber og tror på, at alle vil kunne få glæde af at læse den og opleve, at de faktisk læser en bog, de ikke har læst før.”

Hvordan adskiller bogen sig fra andre iværksætter-bøger?

”Min bog er skrevet fra det sted, hvor jeg er i min virksomhed lige nu. Jeg har langt fra opnået dét, som de fleste af forfatterne bag størstedelen af de iværksætterbøger, der allerede findes derude, har. Men derfor er jeg stadig en iværksætter med erfaringer og gode råd. Bogen formår at gøre iværksætteri - og de daglige problematikker der kan opstå i forbindelse med det - forståelige og trække dem ned på et niveau, hvor læseren selv kan take action og komme videre på sin egen rejse.

En iværksætter bliver typisk personificeret som en mand i jakkesæt, som bruger sine få frie timer på at spille paddle i Marbella. And that's not me, og nok heller ikke de fleste andre iværksættere. Jeg tror, at der er en god chance for, at jeg med denne bog kan skabe en ny interesse for iværksætteri og være med til at gøre fabrikatet en smule mere farverigt, ungt og feminint.”

Foto: Sebastian Vistisen Toft